31 Days Challenge by JDT Blogger - Day 17 (Kenangan Pahit)

10:17 PM

Salam Semua,

Ok, untuk tajuk kali ni..tentang kenangan pahit..ermmm..saya ni jenis yang cepat move on jugak sebenarnya..(ceh puji diri sendiri plak..hahahah) so setiap kenangan pahit, cepat2x saya remove daripada hidup saya..takmau diselubungi kesedihan la kononnya..heheheh..kalau buat list, rsnya banyak jugak kenangan pahit2x ni..

tp dalam banyak2x tu..satu kenangan ni..mmg saya tak dapat lupakan sampai bila2x..kenangan ni la yg banyak merubah saya untuk jadi lebih mengenali potensi diri dan siapa saya hari ini..

kenangan pahit itu ialah dapat result teruk dalam peperiksaan SPM tahun 2000..saya adalah first batch yg amik SPM tadak aggreget..result pakai A,B,C..masa result keluar, saya cuma dapat 2A, 4B, 2D..huhuhu, remuk rendam hati tgk result..tp result tu sebenarnya adalah reflection usaha saya sebenarnya..so ALLAH nak tunjuk, hang usaha ciput, tak bersungguh-sungguh, so dapatlah macam tu..memang saya nangis ja dengan result tu..bangun pagi, steady ja..malam2x nangis tekup muka kt bantal sbb taknk mak ayah dengar..huhuhu..lagipun most of kgkwn saya semua score at least 6A..malu jangan cakap la..sbb saya punya result PMR agak ok la..kt sekolah saya, saya sorang jer dpt sambung tingkatan 4 kt SBP Tunku Kursiah..jadi semua ingat time SPM saya boleh score la..tapiiiii...result teruk,,huhuhu,,pahit sungguh untuk dikenang..malu dengan mak ayah, adik2x, jiran2x..huhuhu

waktu tu..saya mmg dh plan dalam kepala saya, yg pertama saya taknk ke ting 6..sbb malu nak pakai uniform sekolah lagi.. dan kedua kalau saya tak dapat mana2x matrikulasi atau universiti awam, saya nekad nk further study kt kolej swasta..dalam masa yg sama sbb kolej swasta mahal, so saya plan untuk buat kerja part time..hahahha..smpi ke situ saya fikir..tapi Alhamdulillah.. ALLAH bagi saya peluang kedua, sy dapat masuk matrik second batch di Dungun, Terengganu..

Disebabkan kejadian ini lah, saya sedar yg otak saya ni actually sgt senang ingat nama/huruf/ayat daripada ingat nombor..dan saya juga sedar, yg result SPM mmg penentu masa depan kita..maka di Matrik, saya cuba sedaya upaya untuk catch up dan saya sedar saya mmg tak boleh further ke subjek sains..maka saya nekad lepas matrik, semua pilihan saya untuk ke Universiti, semua subjek tentang kemanusia..pilihan pertama saya waktu tu Pembangunan Sumber Manusia..so, finally disini la saya..saya suka buat kerja/urusan melibatkan orang ni..

ermm..andai diputarkan masa..belajar sungguh2x..tak main2x..fokus..mungkin saya sekarang seorang Doktor Pakar Forensik atau Pakar Kanak2x (cita-cita asal..heheheh)..tp ya la kan..ALLAH adalah Perancang yang terbaik..dalam kerja saya sekarang..saya juga ada terlibat dengan kerja ala-ala forensik ni..tp forensik data2x la..hehehe..dan bila dh ada anak 3 ni..secara tak langsung saya juga bertugas sebagai doktor pakar kanak-kanak..heheheh..

Sweet kan perancangan ALLAH ni..selepas ribut petir, hujan lebat, kilat sabung menyabung..tiba-tiba ALLAH hadirkan pelangi yg sesuai untuk saya..amin..

#jdtblogger  #31dayschallengejdtblogger

p/s : untuk adik2x..usaha sungguh ya..SPM adalah penentu untuk kerjaya anda masa depan..(ini hakak punya pandangan ya..adik2x mungkin setuju, mungkin tidak..takpa..yg penting rajin usaha tau...)



You Might Also Like

2 comments

  1. orang pun sebenarnya frust dgn result spm tau hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya ka..cer share skitt kt blog..nk tau gak kisah.. 😊

      Delete

Support JDT Blogger