31 Days Challenge by JDT Blogger - Day 19 (Gambar Tulisan Jawi)

7:04 PM

Salam semua..

Ermmm..utk topik kali ni...tajuk nmpk mcm senang..tp..hakak tadak idea nk buat apa..

Bila p jejengah blog sahabat2x JDT yg lain..byk letak gambar tulisan jawi dorang..semua cantik2x..berbakat semuanya..

Saya pikir punya pikir..boleh tak kalau saya letak gambar huruf jawi??huhuhuhu...harap diterima ya..



Upin ipin lagi..heheh..actually sy beli sbb nk introducekan kt anak2x saya huruf hijahiyyah..utk introduction sblm start baca iqra..trlampau excited tgk ada karekter upin ipin..maka saya pun trus beli..dh blk rumah tampal..ajk ank2x baca..bila sampai huruf "CA" dorang dh pelik..sy terus tgk blk..alamak..HURUF JAWI..patutla ada huruf "CA" "NGA" "PA" "GA" "VA" dan "NYA"..Jadi nk elak kekeliruan dan pembaziran nk beli lagi..maka saya tutup la huruf2x tu dgn selotip sprt yg warna cokelat dlm gambar diatas..hehehe..

Tapi korang perasan tak?sesapa yg lahir sezaman dgn sy...rsnya huruf2x yg sy sebut kt atas tu..ms zaman kita belajar dulu..belum ada kan..sekarang dorang dh tambah words ni dlm huruf dan penulisan jawi utk memudahkan kita semua..kalau tidak..kita eja van dalam bahasa jawi pakai huruf "wau"..dh bila baca "wan" bukan "van"..hehehe..jd dh ada huruf "va" iaitu huruf "wa" ada titik..maka memudahkan kita semua utk baca dan tulis jawi..

Baguskan usaha ni..ni antara sebab nk memartabatkan tulisan jawi dan menggalakkan lebih ramai generasi sekarang dapat baca tulisan jawi..pahala berterusan utk org2x yg introduce ilmu ni..amin.

K..sampi cni dulu..see you in the next entry..daaa

#jdtblogger  #31dayschallengejdtblogger

P/s : saya boleh baca jawi..anda boleh tak?heheheh.. 😊
posted from Bloggeroid

You Might Also Like

0 comments

Support JDT Blogger