Marothon Cerita Pasai Check up Pregnant (1st & 2nd Check up)

7:31 PM

actually mmg dh lama nk tulis dlm blog pasai experience ni...tp asyik brtangguh ja..pastu cm malaih bebenor nk buka laptop and menaip..tp bla memikirkn, mn la tau..bla ank aku dh besaq..leh la share ngn dia pngalaman2x ni...ntah time tu ada lg ker blog ni tak sure la..tp leh jd bahan sejarah tuk tatapan anak2x..hehehe :)

ok la..aku start ngn first check up aka buat buku pink :)

26 October 2010
okies...slps disahkn pregnant 6 weeks...aku tnggu smpi aku confirm 8 weeks br aku g buat buku pink ni..dorang kata buku pink ni kna buat @ istilahnya kna buka..sbb lau tadak buku ni..Gov Hospital tak mau layan tau...wlupn kta check up kt swasta...tp kta kna buat buku pink ni...sbb lau ada emergency...sure dorang akan foward to hospital gomen jgk..lau tadak buku ni dorang takkn layan...lau layan pn..sure bebel2x...huhuhu...jd jgn jd mangsa ya...baek cpt2x buat...bkn ssh pn....jd, aku pn p la buka buku pink ni kt Klinik Kesihatan Gelang Patah..dekat ja ngn umh aku..tp probnya...parking dia sgt la limited..jd, stp kali aku kna g check up aku akn pastikn En Suami terchinta yg antar...heheheh...okies  tgk buku pink yg chumeell ni...byk data and info tau dlm ni..

aku panggil buku pink, tp nurse panggil buku merah...ermm...korang rs, pink @ merah?heheh...

okies..prosess pertama kali check up dan buat buku ni..agk lama..lgpn normal la kn..gomen clinic ni..mmg ramai org...tp dia dh dedicate kn hari selasa ngn rabu HANYA utk ibu dan ank ja..jd, leh la jmpa kgkwn seperut ngn anda...okies program pd pg itu :
  1. amik tekanan darah
  2. timbang berat badan, aktibiti plg aku tak suka..sbb tak sanggup tgk jarum timbang tu keep brgerak ke kanan...huwaaa...
  3. aku kna amik darah satu tiub cmtu...
  4. heck air kencing 
  5. ucuk amik darah lg..tp kt hjg jari ja..ni utk tgk HB dlm darah kta..(item 1,2,4 & 5 adalah wajib stp kali check up...) 
  6. jmp Pn Misi...ms ni lama skitt..sbb dia check perut, check satu badan..drp atas smpi bwh...hehehhe...pastu dia interview kta..sbb dia nk tulis dlm buku pink tu..then dia update rekod kta dlm database dia...jd, nama aku sudah berada dlm database Klinik Kesihatan Gelang Patah yer... :)
okies..slps mndgar ceramah pemakanan sihat dan ceramah pasal pnjagaan payudara utk ibu mengandung...maka Pn Misi (ooppss nama dia Misi Rogayah) pn melepaskn aku...hehehe...so lbh kurang kul 11 lbh..aku dh leh blk..dia bg asid folik tuk di makan..ni bagus tuk baby tau... :)




24 November 2010
ni aku pnya second check up..kra dh 3 bulan atau 12 weeks aku pnya pregnancy....check kali ni pn agk lama..sbb aku kna check gigi skali..okies first cm biasa la..buat item 1,2,4 &5 sprt diatas..sbb dh tahu..jd, bla Misi panggil.."okies ibu2x ngandung leh timbang..." maka aku pn bgn dgn cergasnya ke tmpt penimbang tu...heheh...
  1. Berat Badan = 65kg (masih bleh diterima)
  2. Tekanan darah = 120/80 (bagus2x...)
  3. Hb = 11.1 (ni Pn Misi puji tau..dia kata gud2x...suh maintain cmni...)
lps suma tu..aku g check gigi dulu...ramai jgk org..tp aku cool ja..sbb aku yakin gigi aku ok..wlupn aku dh mula rs cm gigi geraham aku belah kanan ni cm dh trhakis...sbb aku jd malas nk minum susu..padahal sblm preganant, susu tu one of faveret drink aku tau...okies..lps jmp doc cina yg cute...dia check dia kata ada satu lubang and yg memalukn..dia kata..gigi aku ni dh byk plak..dia suh p cuci...huhuhu..mmg dh lama pn tak p cuci gigi and melawat doc gigi...baek..aku akn buat secepat mgkin...heheh...

then, aku kna jmp doctor...sorang doc India..namanya Indrani...perghh..aku rs aku mmg 1 Malaysia..hehehe...Misi (melayu), doc gigi (cina), doc sakit puan (india)...mmg meriah...hehehe..then doc ty..."first baby yer?" aku jmb dgn cergas.."yess doctor..."..dia ty lg.."penah buat scan?"aku jwb "lom"..then dia suh Misi bantu aku, baring atas katil dan dia scan perut aku...yg lom nmpk besar lg...pastu kt skrin tu..trus aku nmpk ruper baby..yg time ni still org panggil fetus...sgt aktif tau...dia gerak2x kiri, kanan, kiri, kanan...aku trus rs nk nangis...seyes..ms ni rs sgt besar kekuasaan ALLAH tu...Alhamdulillah ya ALLAH..krn Engkau mmberi aku anugerah ini...disbbkn terkejut, excited..aku lupa nk mnta doc tu print...tidak leh tnjuk kt En Suami...doc kata bb sihat dan cergas..cuma uri aku kt bwh..katanya nanti uri tu akn gerak ke atas...cuma time ni mmg tak leh angkat bnda2x berat..takut bleeding..lau bleeding cpt2x g klinik atau hospital yg brdekatan...baek..segala urusan angkat mgangkat..aku serahkn pd En Suami yg gagah perkasa..hehehe...

pastu doc terus tulis senarai ubat yg kna makan..4 jenis sumanya...p amik kt farmasi...akk kt farmasi tu yg terangkn...
  1. ada ubat kaler cokelat pekat, namanya F.Fummerate (ni utk bg tambah darah..sbb skang darah sudah dikongsi brsama baby..)
  2. Acid Folic (tuk tumbesaran baby..specific tuk prkembangan otak baby..WAJIB amik..jgn tinggal)
  3. Vitamin C
  4. Vitamin B Complexs..
lbh kurang kul 11 lbh jgk abis...pastu trus p beli lunch and siap2x nk msk keje...sbb aku amik time off...sblm tu smpt call En Suami..cerita pasal doc dh scan baby..dia trkilan..sbb dia nk tgk jgk..dia ty nape tak print..aku ckp aku trlupa..sbb excited first time tgk ada sst dlm perut ni..En Suami trtawa dan ckp "takpa la syg..nanti kta scan jantina baby..kta g sesama ae..."oopps...nk citer jgk..En Suami tak dpt amik time off, jd aku kna la g check up sndiri disamping memantapkn skill memarking keta aku...heheh...

perghh...pjg lebar entri kali ni...brhenti dulu..aku smbg lain kali :)

p/s : This journey is very interesting and unforgettable....Ya ALLAH...Alhamdulillah atas kurniaan ni...semoga aku tabah tuk hadapi stp dugaan...semoga bayi dlm kandungan ku ini, mmbesar mnjadi ank yg soleh, sihat, kuat, cergas, sempurna dan cukup sifat...Amin..

You Might Also Like

0 comments

Support JDT Blogger